top of page
Search

הידעת?! אסאנות הם רק איבר אחד ביוגה


יכול להיות שכאשר שמענו את המילה יוגה במהלך חיינו היה זה בדרך כלל בהקשר לספורט,

או כדימוי רוחני מסוים, שייתאר מצב של אדם רגוע כביכול.

אמנם, ככל המיטיבים להכיר אותה, ללמוד ולחקור סביבה מבינים שאיננו מוכרחים בטייץ או אפילו מזרן. מבינים שניתן לתרגל יוגה מבלי לנוע בכלל עם הגוף הפיזי.

בנוסף מבינים, שההפך הוא הנכון, לא תמיד נפגוש ברוגע ושלווה. במקום זאת, נקבל הזדמנויות למפגש בריא יותר עם כל החלקים שבנו.

התורה היוגית מורכבת משמונה איברים.

(פטנג'לי מתייחס לכל השמונה כאשטנגה; "אשטה" - שמונה. "אנגה" - איבר.)

כדי לקבל תמונה ברורה בואו נשתמש בדימוי נפלא שנכתב בספר "לב היוגה" (דסיקשר).

נדמיין עובר המתפתח בבטן אימו.

מרגע ההתעברות ועד סוף ההתפתחות גדלים כל איבריו של העובר בו זמנית; הגוף אינו מצמיח קודם זרוע ואחר כך רגל ובהמשך איבר נוסף.

באופן דומה - כל ההיבטים בדרך היוגה מתפתחים במקביל, ומסיבה זו משתמשת היוגה במושג "אנגה" לציון כל אחד משמונת האיברים של היוגה.

ביוגה סוטרה, פטנג'לי מתאר את הדרך להשגת היוגה בשמונה שלבים (איברים), אותם יש לטפח בו זמנית ובאופן קבוע.


שמונת אברי היוגה:

  • יאמה - סייגים חיצוניים. אינטראקציה והתנהגות כלפי אחרים.

  • ניאמה - סייגים פנימיים. היחס שלנו כלפי עצמנו.

(פירוט על יאמה ניאמה במאמר הבא)

  • אסאנה - פירושה לקוח מהמילים; אס - ישיבה, אנא - סיומת. במקורות נאמר שהפירוש הוא "לשבת בתוך הגוף" לשכון בתוכו. אסאנות הן תנוחות פיזיות. תרגול האסנות יוצר גוף חזק בריא וגמיש. בנוסף, מכין את התודעה לריכוז, מיקוד ומשמעת. על האסאנה להיות יציבה ונינוחה באותו הזמן. סוטרה 2.46

  • פראניאמה - פראנה פירושה נשימה, חיים, חיוניות, אוויר, אנרגיה וכח. כמו כן, היא מציינת את הנשמה. תרגול נשימה מעניק כלים לעוררות וחיבור עם כח החיים. בנוסף הוא מייצר ניקיון וקשר עם התעלות המרכזיות של האנרגיה הנקראות בסנסקריט נאדי. המרכזיים הם: הנאדי הימני- פינגלה (מסמלת את הצד הזכרי, פעלתני, מהיר) והנאדי השמאלי - אידה (מסמלת את הצד הנקבי, מכיל, רך).

  • פראטיאהרה - כינוס החושים. פירוש המילה "אהרה" הוא הזנה. הכוונה - להתרחק ממה שמזין את החושים. זהו השלב הראשון בדרך למדיטציה. פירושה לשים לב לדחפים חושיים - צלילים, מראות, ריחות וטעמים. הכוונה היא ללמוד לכוון את תשומת הלב פנימה במקום לצאת אחר גירויים חיצוניים.

  • דהאראנה - ריכוז באובייקט אחד. שמירה על ריכוז ומיקוד כאשר תשומת הלב בכיוון אחד. יש כמובן להשקיט את ההכרה בעזרת האיברים האחרים בכדי להגיע לשלב זה של התעמקות מוחלטת.

  • דהיאנה - במהלכה התודעה נעה לכיוון אחד כמו נהר. זהו בעצם שלב המדיטציה עצמו בו מתקיימת אומנות ההתבוננות וההקשבה. דהאראנה היא יצירת הקשר ודהיאנה היא הקשר עצמו.

  • סמדהי - האיבר האחרון. פירוש המילה היא "לחבר, למזג". כאשר אנו מצליחים להיות כל כך שקועים ולהיספג במשהו עד שהתודעה שלנו מתאחדת איתו לגמרי, אנחנו במצב של סמדהי. יש היגידו זהו מצב של הארה. וכמובן תמיד תמיד להישאר בהומור ולזכור "שאחרי ההארה באה הכביסה!!"...


** סימוכין מתוך: לב היוגה ט.ק.וו. דסיקשר. צ"אנדרה יוגה תל אביב. "יוגה סוטרה של פטנג'לי".



11 views0 comments
bottom of page